نوروز نامه

نوروز ایرانی

نوروز نامه

نوروز ایرانی

نوروز در شهر ها

آیین نوروز به ایران باستان بر می گردد. یعنی حتی قبل از بابلیان ، بهار و سال نو را جشن می گرفتند. در کتیبه های بابلی از مراسمی به نام (( عید آکتیو )) سخن رفته که برگزاری آن دوازده روز طول می کشیده است که اکنون نیز دوازده روز آغاز سال جشن نوروز است. در زنجان نیز این آیین آمیخته با اعتقادات مذهبی بسیار پر اهمیت است و تقریبا مراسم نوروز از چهارشنبه سوری آغاز می گردد.

خرید چهارشنبه آخر سال از جمله سنت های قدیمی مردم زنجان در این روز محسوب می شود. کودکان و خواسته هایشان از اهم اولویت های پدران و مادران می باشد. زیرا معتقد اند این روز ها روز های خوش و به یاد ماندنی برای کودکان خواهد بود. مردم برای بچه های خودضمن خرید پوشاک نو اسباب بازی می خرند. پسر بچه ها به خرید (ماشون) ماشین اسباب بازی و تفنگ علاقه زیادی نشان می دهند و اکثر دختر بچه ها اسباب بازی چهارشنبه آخر سال را « قولچاق » یعنی عروسک می خرند.خانم های خانه دار هم به خرید « آینا » و « دراخ » یعنی آینه و شانه و همچنین « سوپورگر » یعنی جارو می پردازند. خرید آجیل چهارشنبه سوری از دیگر بخش های خرید سنتی این روز در زنجان می باشد. آجیل شیرین با محتوای – نخودچی – کشمش – توت بادام – گندم بوداده – ذرت بوداده – گردو و ....

مادران مقداری از گندم بوداده را بعنوان صدقه برای پرندگان و به نشانی روزی فراوان به پشت بام خانه پرتاب می کنند تا پرندگان نیز در این شب روزی داشته باشند شال سالاماق یا پا جالیق از جمله سنت های شیرین این شب است. در شب چهارشنبه سوری گروهی از جوانان در کوچه ها یا پشت بام منازل خود مخصوصا در روستاها اقدام به افروختن آتش می کردند و سپس با پریدن از روی آن این آواز را می خوانند:

آتیل ، ماتیل چهارشنبه    آینه تکین بختیم آچیل چهارشنبه     باش آغریم ، دیش آغریم بوردا غالسین چهارشنبه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد